Lisbet Rugtvedt
Styreleder (fra 2022)
Home-Start er en nettverksorganisasjon bestående av 50 avdelinger med totalt 69 koordinatorer over hele Norge. Vi er medlem av det internasjonale nettverket Home Start Worldwide og arbeider for å støtte og forbedre livene til småbarnsfamilier overalt. Våre avdelinger mottar driftsmidler fra enten den tilknyttede kommunen eller en bestemt organisasjon, som da har arbeidsgiveransvaret for koordinatorene.
Home-Start Norge har det overordnede ansvaret for Home-Start-konseptet i Norge og arbeider for å ivareta og videreutvikle nettverket av koordinatorer fra alle våre ulike avdelinger. Siden januar 2012 har vi mottatt alle driftsmidler fra Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet.
Våre verdier
Verdiene våre er likeverd og respekt, mestring og glede.
Vår visjon
Alle foreldre i en utfordrende fase får støtten de trenger for å gi barna gode oppvekstvilkår.
Vårt oppdrag
HSF s hovedoppgave er å bedre småbarnsfamiliers livssituasjon gjennom støtte gitt av familiekontakter (frivillige) i familiens eget hjem.
“Som ny pensjonist trengte jeg noe meningsfullt å fylle fritiden med. Det å være familiekontakt gir meg masse glede, nye bekjentskaper, vennskap og relasjoner. Det har blitt mange fine opplevelser, samtaler, lek og samspill, både med barn og voksne, samt med de som koordinerer tiltakene. Noen trenger meg, venter på meg og viser stor glede når jeg kommer - det gjør at man føler seg verdifull og viktig!”
Styreleder (fra 2022)
Styremedlem (fra 2023)
Daglig leder, Stiftelsen Kirkens Bymisjon, Bergen
Koordinator
Styremedlem (fra 2023)
gunn.skinlo@bymisjon.no
Styremedlem (fra 2019)
Styremedlem (fra 2023)
Koordinator
Styremedlem (fra 2024)
line.lundsaether@nes.kommune.no
97 60 55 13
Styremedlem (fra 2021)
Generalsekretær
morten@homestartnorge.no
98 06 25 08
Home-Start Norge sine vedtekter ble sist oppdatert og godkjent i styremøte 20. juni 2024
Home-Start Norge er en frivillig og ideell organisasjon som forplikter seg til å arbeide i tråd med «Erklæring om prinsipper og metoder» som er Home-Start Worldwide sine retningslinjer for familiestøtteprogrammet. Home-Start i Norge er etablert som et nettverk av selvstendige lokale avdelinger. Hver avdeling er godkjent av styret Home-Start Norge. Mandatet til styret Home-Start Norge er nedfelt i disse vedtektene. De lokale avdelingene har gjennom samarbeidsavtalen forpliktet seg til å arbeide i tråd med vedtektene her og «Erklæring om prinsipper og metode».
Home-Starts hovedoppgave er å bedre småbarnsfamiliers livssituasjon gjennom støtte gitt av familiekontakter (frivillige) i familiens eget hjem. Home-Start Norge skal styrke og utvide familiestøtteprogrammet ved å:
Samarbeidet mellom en lokal avdeling og Home-Start Norge er beskrevet i samarbeidsavtalen. Avtalen beskriver partenes rettigheter og plikter og tydeliggjør ansvar og myndighet med henhold til forvaltning av Home-Start konseptet.
Koordinatorene samles på årlig koordinatorkonferanse en gang i året med fokus på fag, erfaringsdeling, identitetsbygging og organisasjonsarbeid. Det skal under årlig koordinatorkonferanse hvert år velges ett medlem, samt et personlig varamedlem til styret for Home-Start Norge blant koordinatorene. Det skal være et styremedlem fra avdeling som driftes kommunalt (velges oddetallsår) og et fra avdeling som driftes av ideell aktør (partallsår). I tillegg skal det ved partallsår velges 1 medlem, samt 1 personlig varamedlem til styret for Home-Start Norge blant familiekontaktene.
Home-Start Norge har ansvar for gjennomføring av den årlige koordinatorkonferansen og for å sikre valgprosessen.
Styret består av 7 medlemmer:
Styremedlemmene blir oppnevnt for 2 år. Styrets leder og medlemmer kan inneha vervet i maksimum 3 sammenhengende funksjonsperioder. Generalsekretær er sekretær for styret og deltar på styremøtene med tale- og forslagsrett. Styret er beslutningsdyktig når minst halvparten av medlemmene er til stede. Styret fatter vedtak ved vanlig flertall. Ved stemmelikhet har lederen dobbeltstemme.
Styret skal ikke inneha flere enn to medlemmer fra samme organisasjon på samme tid.
Styret har følgende oppgaver:
Generalsekretær står for den daglige ledelse av Home-Start Norge og er sekretær for styret og valgkomité.
Styret for Home-Start Norge oppnevner 3 medlemmer, for en periode på 2 år. De kan maksimalt sitte i 3 perioder på rad.
Valgkomitéen skal sikre et styre med god faglig bredde innenfor barne- og familiefeltet, representasjon fra en av Home-Starts driftere, politisk erfaring, samt kjønnsmessig balanse.
Generalsekretær er sekretær for valgkomitéen.
Styrets leder eller nestleder, sammen med generalsekretær, forplikter i enhver sak Home-Start Norge ved sine underskrifter, bl.a. ved kjøp, salg, leie eller pantsettelse av fast eiendom. Generalsekretær forplikter Home-Start Norge ved sin underskrift i enhver sak som omfattes av den daglige ledelse. Andre ansatte kan bare forplikte Home-Start Norge etter fullmakt fra styret eller generalsekretær.
Endringer av vedtektene vedtas med 2/3 flertall av styret. Innkalling til behandling av vedtektsendringer må skje med minst en måned skriftlig varsel til styret. Endringsforslaget skal være vedlagt innkallingen.
Vedtak om oppløsning av Home-Start Norge kan skje etter vedtak i to styremøter med ett års mellomrom. Vedtaket skal gjøres på bakgrunn av en uttalelse fra årlig koordinatorsamling i fellesmøte med styret for Home-Start Norge, lokalt styre eller eierorganisasjon. Det skal også innhentes uttalelse fra Bufdir eller den nasjonale etat som har ansvar for Home-Start Norge sitt statlige tilskudd.
Ved oppløsning skal eventuelle verdier i Home-Start Norge brukes til formål som i hovedsak realiserer Home-Start sin” Erklæring om prinsipper og metode.”